Praktijkvoorbeelden cluster Food

Alkmaars Goud is een regionaal, zeskantig kaasje

‘Waarom hebben we geen Alkmaarse kaas? Dat is best gek voor 'Cheese City Alkmaar' dachten een aantal Alkmaarse ondernemers. Wij, kaaskoppen, willen een eigen, lekkere toeristische trekpleister maken. Zij gingen samen met de afdeling Voeding van het Clusius College aan de slag om een speciaal Alkmaars product te ontwikkelen: ‘Alkmaars Goud’; er is namelijk veel kennis over het proces en receptuur van kaasmaken binnen het Clusius College. Binnen het RIFproject NHFood werkten onze tweede-jaars studenten aan de receptuur, samen met de opleiding Voedingsmiddelentechnologie van de Has Hogeschool Den Bosch. We onderzochten samen de kwaliteit, smaak en diverse andere meetbare eigenschappen. Hierbij betrokken we deskundige kaasproevers (de zgn ‘affineurs’) en de firma Uitentuis (messeklever). M.b.v. een crowdfunding werd er financiële ruimte georganiseerd. Het totale proces neemt 3 jaar in beslag.

Het Alkmaars Goud krijgt een zeskantige vorm omdat de melk van de 6 polders komt, die om Alkmaar heen liggen. Het is een innovatief project, want het is een nieuw regionaal product waarbij de technologie interessant is door het technisch aspect van de zeskantige vorm. Elk jaar organiseren we een bijeenkomst in ons atrium voor een kaasproeverij (met wijn) met ervaren ondernemers binnen en buiten het kaasvak en de deelnemers van de crowdfunding. Smaakproeven is het doel van deze bijeenkomst. Om zo uiteindelijk de best mogelijke smaak te kunnen kiezen.

Franka Dekker, docent voeding op het Clusius College: ‘Studenten zijn in het project echt serieus bezig. 'Het is voor het echie' hoor ik ze zeggen. Ze leren nauwkeurig te werken volgens receptuur, meetgegevens digitaal te registreren en na te denken over hoe het kaasproces beter kan. Voor mij en gepensioneerd docent Jaap Groen, is het een ware uitdaging dit tot een goed einde te brengen.’

Als het recept van de kaas klaar is neemt Klaver Kaas de productie op zich en komt het kaasje bij restaurants, in bijvoorbeeld een kaasplankje, op de menukaart. Lees verder over dit kaasje op alkmaarsgoud.nl.


Jasper, Lars en Jesse; studenten van opleidingen Voeding en Veehouderij

Impactprijs 2019 gewonnen met ‘Newcomers in the kitchen’

Regelmatig doen we mee met landelijke projecten en soms een wedstrijd. En dan kun je ‘zomaar’ winnen! Tweedejaars studenten van de opleiding Voeding & Voorlichting hebben een evenement voor leerlingen van de taalklassen uit Heerhugowaard georganiseerd en daarmee de Impactprijs 2019 van Groenpact, in de wacht gesleept. Het project, 'Newcomers in the Kitchen' is een Europees initiatief waarin op een culinaire en speelse manier wordt gewerkt aan de integratie van nieuwkomers in dit land. De leerlingen van De Taalklas, afkomstig uit Eritrea, Syrië, Afghanistan, Soedan en Iran namen deel aan de workshops, het koken met elkaar en uiteraard aan het gezamenlijke diner. Tussen de gangen werden de ‘taalklassers’ vermaakt met zang en dans.

De studenten kijken terug op een zeer geslaagd evenement waarbij iedereen het erg naar zijn zin had. Ook wethouder van integratie en participatie Paul Verbrugge was erg enthousiast over het project. Rian Schelvis (docent Voeding): ‘We wonnen een geldbedrag van € 2.500,-. Van dit bedrag hebben we samen pizza gegeten en de rest van het bedrag besteden we aan vergelijkbare projecten voor de studenten.’


Foto van de website ‘Newcomers in the kitchen’

Gastles door Zwervinator Dirk Groot

‘Voor de module ‘Verpakken’, die we in de tweede klas behandelen, heb ik gastspreker Dirk Groot uitgenodigd voor een online les. Dirk, zelfbenoemd zwervinator, is een goede verteller. Hij wijst niet met het vingertje maar vertelt feiten uit zijn eigen onderzoek. Hij is een aanpakker, hij doet het gewoon en het mooie is: hij leeft ervan. Zo heeft McDonalds hem ingehuurd om inzicht te krijgen in waar hun afval terecht komt. Cock Smit, docent voeding, is erg enthousiast over Dirk Groot, die in 2019 de 1e prijs heeft gewonnen van De Duurzame Top 100 van Dagblad Trouw.

Door verpakkingen te rapen en via een app te traceren wat er waar terechtkomt in het milieu heeft Dirk Groot bedrijven al bewogen om voor ander materiaal te kiezen voor de verpakkingen. Eerst vertelde Dirk online aan onze studenten over zijn ervaringen; daarna gingen ze zelf op pad om een 1 uur afval te rapen. Cock Smit: ‘We hadden 75 stuks opbrengst; de studenten stuurden hun digitale foto’s (#zwerfies) op naar mij en zo was de verzamelde opbrengst meteen inzichtelijk’.

Reactie van de studenten: ‘We hebben de impact van zwerfafval nu zelf ervaren; wat er nu eigenlijk precies ligt. Afval heeft waarde (los van het statiegeld) en we moeten natuurlijk gewoon af van de plastic verpakkingen.’