Praktijkvoorbeelden Recreatie & Natuur

Vleermuizenkasten voor de schooltuin

In maart 2021 hebben studenten Recreatie & Natuur diverse vleermuiskasten gemaakt voor in de schooltuin. Facilitair manager David van Nieuwhuizen: “Door recent gebouwde woningen om het terrein heen, kunnen vleermuizen niet meer schuilen. Het is natuurlijk gaaf om een bijdrage te leveren aan de biodiversiteit. Ik ben verrast door het professionele eindresultaat!’’

De studenten deden onderzoek naar verschillende soorten vleermuizen en bijbehorende nestkasten. Ze hebben zich verdiept in de wet natuurbescherming, maakten een ontwerp met begroting en kochten zelf de materialen in. Verder hebben ze geleerd om tekeningen 'te lezen’ en hebben ze het materiaal vervolgens gezaagd, gefreesd en geschilderd. “Het was ongeveer 8 uur werk” aldus docent Pascal van Geffen.

"We hebben geleerd om veilig met een afkortzaag en frees te werken. Dat is natuurlijk heel belangrijk." zegt student Cian. "Ik vond het leuk om te oefenen met de frees. Daar had ik nooit eerder mee gewerkt." aldus student Timo.


Een hele leerzame en leuke ervaring voor de studenten.

Promotiefilmpje van studenten voor de online open dag

Studenten helpen bij een open dag altijd graag mee om hun eigen opleiding te promoten. Zij vertellen geïntereseerden dan over hun ervaringen op school en stage. De afgelopen open dagen waren helaas geen fysieke, maar online bijeenkomsten. Twee studenten (Cian en Jits) kwamen toen zelf met het idee om een promotiefilmpje te maken voor de opleiding. Het is een leuke video geworden!

Tien jaar Ardennenproject

Normaalgesproken gaan de studenten van de opleiding Recreatie en Natuur in april naar België voor het jaarlijkse Ardennenproject. April 2019 was de tiende keer op rij dat de studenten van de opleiding hard hebben gewerkt op camping ‘Petite Suisse’, zodat deze weer klaar was voor het komende recreatieseizoen. Helaas hebben we het project twee keer moeten annuleren door de Corona-lockdown, maar we hopen dat we dit in 2022 gewoon weer kunnen oppakken!
Hieronder lees je het verslag van het project uit 2019.

Organisatie en leidinggeven

De reis en de werkzaamheden waren goed voorbereid door het studenten-managementteam. Derdejaars studenten konden vooraf solliciteren op de functie van Projectleider of Teamleider. De Projectleider had de algehele leiding, maakte het draaiboek en de planning en stuurde zijn Teamleiders aan. De Teamleiders waren vervolgens verantwoordelijk voor de aansturing van de tweedejaars studenten en het uitvoeren van de werkzaamheden. Een mooie situatie om te oefenen met leidinggeven en te ervaren wat daar allemaal bij komt kijken. Tijdens de werkweek zei een tweedejaars student vol zelfvertrouwen: “ik maak veel foto’s want volgend jaar heb ik de leiding over dit project.”

Werkzaamheden

Het studenten-managementteam is voorafgaand aan de werkweek op bezoek geweest bij de camping om kennis te maken met de beheerder en de mogelijke werkzaamheden door te spreken. De taken bestonden voornamelijk uit het snoeien van hagen op het kampeerterrein. Hierdoor zag de camping er weer goed verzorgd uit. Een ander studententeam had twaalf Vacansoleil-tenten opgezet en ingericht, zodat deze weer klaar stonden om gasten te kunnen ontvangen.

Sportdag

Naast hard werken, was er ook tijd voor ontspanning tijdens de sportdag die de teamleiding organiseerde. De dag begon met een warming-up en voetbalspellen die de studenten zelf begeleidden. Daarna volgde een kanotocht, waarbij een student en docent kopje onder gingen. Als afsluiting kregen de studenten een workshop handboogschieten waarbij de competitiedrang hoog op liep.

Leren terwijl je buiten in de Ardennen bent. Een betere lesweek bestaat bijna niet.