Praktijkvoorbeelden

Samenwerking met bedrijfsleven

Bedrijven brengen verschillende machines naar de techniekhal in onze school. De studenten van Monteur Mobiele Werktuigen voeren onderhoud uit, controleren (en repareren evt.) de verlichting of delen een trekker door tweeën om vervolgens een koppelingsplaat te vervangen.

Werkzaamheden die studenten doen zijn over het algemeen gekaderd. Dit wil zeggen dat er één systeem gerepareerd wordt. Dit doen we om het overzicht te houden voor de student. In het begin van het jaar krijgt de student meer begeleiding dan later in het jaar. Dit heeft te maken met de groei die de student doormaakt en de ervaring die de student opdoet uit de bpv, theorie- en praktijklessen.

De samenwerking met het bedrijfsleven noemen we regioleren. De studenten worden begeleid door de docent en instructeur die in de techniekhal werken. Zij begeleiden de eerste en tweede klas BOL niveau 2 en 3 studenten bij de diverse opdrachten en uit te voeren klussen.


D​e instructeur bespreekt met de student hoe de trekker het beste door ‘tweeën’ gehaald kan worden en welke onderdelen er nog los gemaakt moeten worden om dit te kunnen doen.

Masterclasses

In 2019 zijn we als opleiding gestart met het organiseren van een masterclass. We doen dit één keer per jaar voor zowel de studenten als het bedrijfsleven waar de opleiding mee te maken heeft.

Hans de Kam, mededirecteur van Diesel Büchli in Harderwijk, verzorgde de masterclass op 21 maart 2019. Diesel Büchli is het centrum in de Benelux waar alle specialisatie en expertise zit omtrent brandstoffen, dieselinspuitsystemen en uitlaatgasemissiesystemen. De brandstofsysteemspecialist voor personenauto’s, bedrijfswagens en trucks, landbouwvoertuigen, industrietoepassingen en kleine scheepvaartmotoren.


De masterclass van Hans de Kam, mededirecteur van Diesel Büchli in Harderwijk, op 21 maart 2019.

Hans gaf ons informatie over de huidige emissie eisen, biobrandstoffen en de uitlaatgas nabehandelingen. Er kwamen maar liefst 70 geïnteresseerden, die we om 16:00 uur verwelkomden met een kop koffie. Rond de klok van half 5 begon Hans met zijn presentatie. Daarnaast hebben studenten, leerbedrijven en geïnteresseerde tijdens een bord stamppot en een drankje kunnen netwerken met elkaar. Om 19:00 uur sloten we de masterclass af.

Helaas is er door COVID-19 geen andere masterclass meer gegeven. Dit is extra jammer, omdat de de opleiding graag fysiek bij elkaar komt, omdat de praktijk dan goed kan worden laten zien. We hebben nog een aantal masterclasses op de rol staan voor als dit weer kan.

Deelname aan Skills Heroes 

Van 20 tot 22 maart 2019 stond de RAI drie dagen lang bol van de bedrijvigheid. mbo studenten streden om de finaleplaats die hen toegang geeft tot de World Skills. TIM (vanuit de branche) organiseerde samen met Skills Heroes dit evenement onder de naam ‘TIM topper’ en geeft studenten die in opleiding zijn voor monteur Mobiele Werktuigen de kans hun vakmanschap en talenten te laten zien.

Een onvergetelijke ervaring op wereldniveau

Wat ze daarmee bereiken? Een topper worden in hun vakgebied met de kans om daarna misschien op het WK in augustus in Kazan in Rusland wereldkampioen te worden. Een onvergetelijke ervaring om samen met jonge vakgenoten deel te nemen aan een wereldevenement. Studenten stappen in een uitdagende wereld waar een beroep wordt gedaan op hun vakvaardigheden, een positieve communicatie, improvisatietalent en een aardige dosis zelfverzekerdheid. Arjan de Vries, student van het Clusius College, was een van de deelnemers in de finale.


Arjan de Vries in actie tijdens de finale van Skills Heroes 2019.

Zes topbedrijven steunen de TIM toppers

Op een afgezet stuk in de Rai waren naast een aantal tractoren ook een verreiker, een soort Gator, een losse motor en een unit met persluchtremmen neergezet. In elke onderdeel of trekker was een andere storing of er werd een afstelling gevraagd wat betreft de remwerking of de brandstofpomp. Zo waren er ook storingen aangebracht in het aircosysteem van een trekker, wilde een machine niet starten en wilde de mast van de verreiker niet meer zakken. Al met al dus best wel wat lastige storingen en natuurlijk speelde ook de tijdsdruk een rol bij het oplossen van de diverse opdrachten.

Er was een afwisselend geheel aan mogelijke problemen die zich voor kunnen doen. Helaas lukte het Arjan niet om een podiumplek te veroveren, maar de docenten van het Clusius College zijn enorm trots op zijn deelname aan de finale van Skills Heroes.

Samenwerking met Tabor College, d’Ampte

Al een aantal jaar heeft de opleiding MMW een goede samenwerking met het d’Ampte. We krijgen per jaar 1 á 2 leerlingen vanaf het d’Ampte die instromen en zo de opleiding MMW afronden. De leerlingen weten vaak al wat ze willen worden en kennen de mobiele werktuigen al doordat ze tijdens een kennismakingsbezoek al een uur in de werkplaats bezig geweest met kleine opdrachten.


De leerlingen van d'Ampte maken tijdens het kennismakingsbezoek kennis met de mobiele werktuigen.

Het Tabor College, d’Ampte biedt een versneld traject vmbo-mbo aan. Dit betekent dat de eerste 3 jaar in het teken staan van het vmbo en dat de leerlingen in het 4e jaar 3 dagen school volgen op het vmbo. Het mbo-gedeelt van dit 4e jaar bestaat uit: 1 dag meedoen met een mbo-opleiding en vervolgens 1 dag stage lopen bij een leerbedrijf dat aangesloten is bij de mbo-opleiding. Als het eerste leerjaar bij de mbo-opleiding goed afgerond wordt mag de leerling doorstromen naar het tweede jaar van de mbo-opleiding. In vergelijking met zijn klasgenoten die 4 jaar vmbo hebben gevolgd en 2 of 3 jaar mbo is er dus een jaar winst.