Regioleren

‘Ik kan niet wachten tot ik met deze opdracht verder mag gaan’, zegt een student ‘In & Outdoor Styling na de les foodfotografie voor het Toffeperenkookboek. De studenten verzorgen de styling, vormgeving en fotografie voor een echt receptenboek. Een voorbeeld van authentiek onderwijs en dat werkt motiverend en inspirerend.

We noemen deze vorm van onderwijs Regioleren. Hierbij werken studenten van het mbo (en soms ook leerlingen van het vmbo) samen in projecten aan een vraag van een opdrachtgever. Deze vraag kan een 'klus' zijn, waar studenten vaardigheden mee kunnen oefenen, of een onderzoeksvraag, waar ook de opdrachtgever nog geen antwoord op heeft. In dit laatste voorbeeld is er sprake van innovatie waarbij alle deelnemers leren; de studenten, de opdrachtgever en ook de docenten.

Voorwaarden:

  • De onderzoeksvraag moet verband houden met de studierichtingen die worden aangeboden bij het Clusius College en wordt in overleg tussen student en bedrijf opgesteld.
  • Het onderzoek moet rekening houden met het niveau van de opleiding.
  • De opdracht mag geen haast hebben. We noemen deze vorm van werken ook wel 'Slow Advise'.
  • De opdrachtgever vindt het leuk om op de hoogte gehouden te worden door de studenten en docent(en). Er worden drie contactmomenten ingepland; bij het verstrekken van de opdracht, een tussenpresentatie en bij de afronding van het project. 
  • Eventuele materiaalkosten, presentatiekosten en reiskosten komen in de begroting bij aanvang naar voren en zijn voor rekening van de opdrachtgever.

Hieronder vermelden we een paar voorbeelden van Regioleren. 

Het Toffeperenkookboek

Wat begint als een actie om de perentelers in West-Friesland een hart onder de riem te steken (naar aanleiding van de groente- en fruitboycot in het najaar van 2014 door Poetin), resulteert in een mooi project Regioleren.

Na het uitdelen van 30.000 peren aan basisschoolkinderen organiseert het Clusius College de toffeperenwedstrijd. Dat levert acht finalisten met 8 heerlijke perenrecepten op. Het CvB van het Clusius College geeft de opdracht om hier een boekje van te maken.

Twee opleidingen van het Clusius College pakken deze opdracht gezamenlijk op.

Studenten van onze opleiding In- & Outdoor Styling geven vorm aan een boekje. Dit doen zij met een belangrijke bijdrage van studenten van de opleiding Food Health & Innovation, die winnende recepten uitproberen en deels herschrijven. Voor de fotoshoot maken zij de recepten nog eens. Het levert prachtige foto’s op.

Dit is nu precies wat we met ons beroepsonderwijs willen. Het uitvoeren van (maatschappelijk) relevante projecten door studenten die over opleidingen heen met elkaar samenwerken, gevolgd door een prachtig resultaat.

Hoe leuk kan leren zijn!

Het toffeperenkookboek is klaar en gedrukt. Voor vijf euro kan het receptenboekje aangeschaft worden. De opbrengst komt ten goede van de voedselbank. 

Logistiek verbeterplan bij Commercieel Ondernemen 

‘Een goede oefening om keuzes te leren maken’ noemt Pé Warmerdam, student Commercieel Ondernemen van het Clusius College te Hoorn zijn project bij bloembollenbedrijf Flora Tuin. In het derde jaar van de opleiding staat het logistieke verbeterplan op het programma bij Commercieel Ondernemen. Een jaar van tevoren spoort docent Anton Aker zijn studenten al aan met de opdracht: ‘Zoek een bedrijf met een logistiek vraag’. Zelfgezochte opdrachten zijn altijd het mooist weet Anton.

Pé kende Flora Tuin vanuit de stage van het eerste jaar. Ze verhandelen bloembollen steeds vaker in kleinverpakking voor toeristen. Het inpakken ging voornamelijk handmatig met 3 á 4 personen. Pé heeft uitgezocht hoe dit deels machinaal zou kunnen. Hij reisde af naar Zuid-Holland om inpakmachines te bekijken, vroeg offertes aan, analyseerde, berekende en kwam met een voorstel voor de aanschaf van een machine van €100.000. Dit bleek voor het toch kleinschalige bedrijf te prijzig. Een machine waarbij nog wel één personeelslid nodig is, bleek meer realistisch en is aangeschaft. Student Pé Warmerdam: ‘Het hele proces was echt serieus en ik had veel verantwoordelijkheid’. Het project is afgesloten met een Proeve van Bekwaamheid die Pé met goed gevolg heeft behaald.

Afdeling plantenteelt gaat in competitie met kwekers

Verantwoordelijkheid

Niveau 2-3-4 studenten van de richting bedekte teelt van Clusius College Hoorn zijn in competitie gegaan met tomatenteler Agrocare in Middenmeer. Planten van dezelfde grootte en leeftijd zijn neergezet bij de teler en in het ClusiusLab. Ze groeien dus tegelijkertijd onder verschillende omstandigheden op. De studenten zijn verantwoordelijk voor de teelt van de tomaten in het ClusiusLab en leren zo de teelt van tomaten. Vanuit verschillende invalshoeken volgen de studenten de schaduwopstelling tomatenteelt in het Clusius Lab; teelt-technisch, organisatorisch, de marketing en de verkoop. Nancy Boterblom, projectleider bij het Clusiuslab in Hoorn is blij met deze samenwerking tussen de studenten en het bedrijfsleven in de regio. Ze volgt, monitort en faciliteert en legt contacten met mogelijk geïnteresseerde andere bedrijven.

Uitbreidingen tijdens het jaar

Docent Fred Wever heeft deze wedstrijd en methode geïnitieerd en begeleidt de studenten tijdens het project dat het hele schooljaar duurt. Tussentijds zijn er uitbreidingen binnen het project. De studenten vroegen om ook paprikateelt, hot-peper en siertomaten toe te voegen. Hiertoe is paprikateler Barendse DC (uit Middenmeer) betrokken. Binnenkort is er weer een uitbreiding namelijk de combinatie met hydroponics en slateelt. IJsbergsla kweker Pater-Broersen (uit Waarland) kent het Clusius College van de eerdere samenwerking binnen het project ‘Sla op water’. Ook Jan Botman en De Proeftuin in Zwaagdijk doen mee, met name om zorg te dragen voor een goede instructie. Met de financiële opbrengst van het project gaan alle deelnemende partijen gezellig uit eten.

Praktijk- en ondernemersgevoel creëren
Om het eerlijk te houden is de start van de teelt op school en bij de ondernemer op hetzelfde tijdstip. Wekelijks maakt Fred Wever filmpjes over de voortgang van de teelt op het productiebedrijf. De studenten kijken de films in de klas. In de rubriek: “vraag het aan Dingeman”, stellen de studenten vragen aan de experts om de productie van hun planten te vergroten. Die vragen worden eveneens opgenomen en afgespeeld bij de ondernemer, die ze voorziet van actueel antwoord. Natuurlijk zijn bedrijfsexcursies en de ontmoetingen met ondernemer in de klas prima momenten om de gewassen te beoordelen en met elkaar te sparren. Door de zeer praktische insteek van de lessen en de gekozen opzet:

  • krijgen de studenten de meest actuele teelttechnieken en inzichten uit de praktijk tot hun beschikking;
  • leren de studenten instrueren, presenteren en komen in aanraking met de afzetproblematiek;
  • leren studenten van nivo 4 leidinggeven en studenten van nivo 2 en 3 op hun nivo de juiste expertise;
  • hebben de ondernemers zeer veel lol in deze samenwerkingsvorm;
  • verbetert het imago van het bedrijfsleven, onderwijs en de individuele studenten;
  • zijn de studenten zeer gemotiveerd. Ze komen in weekenden en vakantie naar het ClusiusLab en ‘appen’ met elkaar en met de medewerkers van het Clusius Lab en de docenten tot in het weekend over de voortgang.

Maar het belangrijkste resultaat is: gewoon leuk en leerzaam onderwijs waarbij alle partijen leren.

Wilt u meer weten van Regioleren? Neem contact op met Ans Koster van de afdeling Projecten; a.koster@clusius